ترکیب خروجی های فایل های طراحی در نرم افزار ECD

در نسخه 6.0 نرم افزار ای سی دی قابیلت ترکیب چند فایل طراحی مربوط به یک پروژه و انتخاب بحرانی ترین حالت طراحی اضافه شده است.

ترکیب فایلهای طراحی در صورتی که چند فایل طراحی در طراحی سیستم دوگانه تهیه شده باشد کاربرد دارد.

بنا بر بند 1-8-4 استاندار 2800 ویرایش 4 ، سیستم های دوگانه یا ترکیبی نوعی از سیستم های سازه ای است که در آن:

  • الف- بار های قائم عمدتا توسط قاب های ساختمانی تحمل می شوند.
  • ب- مقاومت در برابر بار های جانبی توسط مجموعه ای از دیوار های برشی یا قاب های مهاربندی شده همراه با مجموعه ای از قاب های خمشی تامین می شود. سهم برش گیری هر یک از دو مجموعه با توجه به سختی جانبی و اندرکنش آن دو، در تمام طبقات، تعیین می گردد.
  • پ- قاب های خمشی باید مستقلا قادر به تحمل حداقل 25 درصد نیروهای جانبی در تراز پایه و دیوارهای برشی یا قاب های مهاربندی شده باید مستقلا قادر به تحمل حداقل 50 درصد نیرو های جانبی در تراز پایه باشند.

در صورتی که قاب های خمشی الزام بند (پ) را اقناع نکنند، سیستم دوگانه جزء سیستم قاب ساختمانی محسوب می شود، و در مواردی که دیوارهای برشی یا قاب های مهاربندی شده الزام بند فوق را اقناع نکنند، ضریب رفتار R در آن باید برابر ضریب رفتار در سیستم قاب خمشی با شکل پذیری متناظر در نظر گرفته شود.

مطابق بند بالا، جهت طراحی لازم است چندفایل ایتبس تهیه شود و مقاطع تیر و ستون باید در هر دو فایلی که در آن 100 درصد نیروی زلزله و همچنین 25 درصد نیروی زلزله اعمال میشود پاسخگو باشند. در عمل برای ترسیم جزییات اجرای لازم است که بحرانی ترین حالت در این دو فایل انتخاب گردد. با توجه به اینکه ابعاد مقاطع در هر دوفایل ثابت در نظر گرفته میشود، مقدار میلگرد مصرفی ممکن است متفاوت باشد. در این حالت لازم است بیشترین مقدار میلگرد به عنوان میلگرد مورد نیاز در ترسیمات لحاظ گردد.

برای ترکیب نمودن خروجی ها و ایجاد یک فایل جهت ورود به نرم افزار ای سی دی و ترسیم نقشه های اجرایی ابتدا در مسیر ورود داده ها و در پایین فرم مطابق شکل زیر روی گزینه “ترکیب خروجی ها” کلیک نمایید:

سپس در پنجره باز شده ابتدا نسخه ایتبس خود را انتخاب نمایید. نرم افزار ECD در ادامه بر اساس ورژن Etabs فایل های متنی و یا اکسس را به عنوان فایل ورودی قبول خواهد کرد.

در ادامه فایلهای طراحی را انتخاب نموده و مسیر ذخیره را تعیین نمایید. با کلیک بر روی دکمه “ترکیب” فایل های ترکیب شده و یک فایل به عنوان فایل ورودی به نرم افزار ECD و ترسیم نقشه های اجرایی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در ترکیب فایل ها فرض بر این است که ابعاد و نامگذاری مقاطع تیر و ستون در هر دو فایل یکسان بوده و مقدار میلگرد متفاوت است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
morteza omidi
morteza omidi
5 سال قبل

بسیار عالی جناب مهندس.